tirsdag 31. juli 2012

Regjeringsmote


Hei og velkommen, medborgere av det demokratiske og konstitusjonelle monarkiet Norge! Sannelig godt å se deg igjen, har du gått ned i vekt i det siste?

Jeg har gjort omfattende research for å finne ut av hva andre bloggere skriver om, og er det en ting som alltid er aktuelt i det mer åpne og mer demokratiske Norge er det politikk, ass. Bare tenk på det, det er seriøst overalt! Når du ikke får kjøpt øl i butikk etter klokken 18:00 en lørdagskveld og må kjøpe hasj illegalt for å få den ruskompensasjonen du trenger er vi inne på politikk. Det er også politikk når du blir gammel og popper altfor mange piller på gamlehjem og ser forråtnelsesprosessen av et liv passere revy. Til og med når du fyller bensin på bilen din og kjører på asfalterte veier, tenk at noe så trivielt er politikk!

Politikk, folkens!
Jeg skal ikke gå inn på etymologien til ordet politikk annet enn at det stammer fra det greske ordet - hold deg fast - politikos! PolitiKOS! KOS! Så, alle dere som synes politikk er kjeeeedelig og "jeg skjønner ikke noe av det" kan bare senke skuldrene og klø dere på lubbet, for politikk er i det minste koselig!

En annen ting jeg har sett mange blogge om som også er dynamisk og stadig aktuelt, er mote. Fashion, liksom. Som den fashionistaen/urbanistaen (usikker på hva det siste egentlig betyr) jeg er, har jeg bestemt meg for å kombinere disse to emnene i dag, altså politikk og mote, og la det bli en fast føljetong her på bloggen.

Det som nå følger er en trendvurdering av et lite utvalg av den sittende regjerings representanter. De er folkevalgte og de representerer oss alle, og da skulle det vel mangle at de kler seg på en måte vi liker også?

En liten digresjon: Er det bare jeg som synes det rent motemessig er feil med en rødgrønn regjering? Komplementærfarger, liksom? Herlighet, så billig og enkelt, da. Er det noe en ekte fashionista vet, så er det at fargekombinasjonen rød og grønn minner altfor mye om julen, og da er det ikke regjeringa, men Jesus som skal få mest oppmerksomhet. Her synes jeg med andre ord regjeringen bør skjerpe seg. Men nok om det, her kommer en enkeltvis vurdering:

JENS STOLTENBERG
Jens Stoltenberg, eller "Jensemann", som jeg har lært ut ifra den politiske diskursen at det er sosialt akseptert å kalle han, er Norges statsminister. Det vil si at han er regjeringssjef. Norges daglige leder, på en måte. Her er et bilde av statsministeren i Istanbul (lurer på om han liker jobben sin så godt at han omtaler seg som stasminister av og til):

Jeg liker å tenke at han holder en imaginær beholder av VX-gass, som i spillefilmen The Rock (1996).
Jens skryter av penisstørrelsen sin for å få meg til å tenke på andre ting enn valg av tøy, men heldigvis har jeg en hauks falkeblikk og klarer å se forbi dette sjofle trikset. Stoltenberg kjører løpet ganske safe ved valg av dressjakke her, men lunter derimot ut på den vågale sti i valg av skjorte: Han har på seg noe så sprekt og eksentrisk som en silkeskjorte av den blå sorten, dette til tross for at han i sin tid gikk på Steinerskolen. 

Skjorten akkompagneres av et silkeslips i rødt, hvitt og blått (fargene i henholdsvis Russland og Frankrikes flagg), og slipsets parallelle striper i omtent 60 graders vinkel tilfører Jens en rombeaktig fasong. Du ser det på skulderputene også. Smart, Jens! Rombe er den safeste geometriske figuren i 2012 (Kilde: Google).
Rombe er in. (Kilde: Google.no)
Jeg synes Jens ser passe bra ut, til tross for et måpete fjes og unødvendige gestikuleringer.

Han får et motepluss for fint slips.
Han får et moteminus for litt i overkant korte dressjakkeermer. Og neste gang kan du smile når du blir tatt bilde av, de barnslige grimasene hører AUF til. Voksen nå! Og Jens, skaff deg en sveis, a!

Over og ut for denne gang! I neste gjensyn av serien Regjeringsmote er det ingen ringere enn miljøvernminister Bård Vegar(d, anyone?) Solhjell som skal under lupen, med mindre jeg finner noen jeg synes er mer spennende og kanskje til og med har nok bokstaver i navnet sitt.

En mer åpen og demokratisk hilsen fra din venn Marius!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar